Hoe kom je in contact met generatie Z?
Sven Oyntzen • 27 augustus 2019
 
 Jonge mensen werven: hoe kom je in contact met Generatie Z?

Nieuwe regels voor een oude wereld | Generatie Z en je bedrijf
Elke	generatie	heeft zijn	eigen	dromen,	ambities,	uitdagingen	en	regels.	Ook	voor	Generatie	Z,	geboren	tussen	1995	en	2010,	is	dat	niet	anders.	Deze	jonge	mensen,	ook	wel	de	smartphonegeneratie	genoemd,	zijn	bij	wijze	van	spreken	online	geboren	en	maken	deel	uit	van	het	oneindige	sociale	netwerk.	Maar	er	zit	ook	onzekerheid	in	Generatie	Z,	die	is	opgegroeid tijdens	de	recessie	en	in	de	wereld	na	de	aanslagen	op	het	World	Trade	Center	in	New	York.
  
 Bedrijven	die	jonge	mensen	willen	werven,	staan	voor	een	dubbele	uitdaging:	hoe	word	je	aantrekkelijk	voor	deze	nieuwe	groep	werknemers	en	hoe	manage	je	hun	verwachtingen?	Een	pasklaar	antwoord	op	deze	vragen	kan	ik	je	niet	geven.	Maar	je	kunt	je	wel	verdiepen	in	wat	deze	jongeren	beweegt.	Om	je	op	weg	te	helpen	omschrijf	ik	hieronder	drie	kenmerken	van	Generatie	Z. 
ZIET ZICHZELF ALS WERELDBURGER
Generatie	Z	ziet	zichzelf	als	wereldburger.	Dit	komt	vooral	door	internet	en	social	media:	grenzen	zijn	vervaagd,	de	wereld	is	veel	toegankelijker	geworden.	Generatie Z	communiceert	net	zo	makkelijk	via	een	app	met	iemand	aan	de	andere	kant	van	de	wereld	als	met	iemand	die	in	dezelfde	stad	woont.  
  
 WIL WERK DAT VOLDOENING GEEFT
Wat	is	de		(bv.	maatschappelijke)	bijdrage	van	het	bedrijf	waar	ik	voor	werk?	En	wat	voeg	ik	daaraan	toe?	Werk	dat	voldoening	geeft is	voor	Generatie	Z	cruciaal.	Alleen	werken	voor	financieel	gewin	past	niet	in	hun	levensvisie.	Dit	komt	mede	doordat	hun	behoefte	aan	materieel	bezit	zich	anders	ontwikkelt	dan	die	van	eerdere	generafies.	Zij	hoeven	geen	‘vette	auto’	of	een	‘kast	van	een	huis’,	maar	hechten	meer	aan	zaken	die	zij	kunnen	vasthouden,	zoals	een	laptop,	een	horloge	of	een	smartphone.  
  
 IS OPGEGROEID MET GAMES
Generatie	Z	is	een	generatie	van	gamers.	Zij	hebben	geleerd	dat	als	een	weg	niet	tot	succes	leidt,	een	andere	dat	misschien	wel	doet.	Zij	hebben	een	grote	bereidheid	elkaar	op	te	zoeken	(hoe,	niet	fysiek	te	zijn),	vragen	te	stellen	en	verschillende	bronnen	te	gebruiken	om	oplossingen	te	vinden.	Ook	binnen	een	functie/bedrijf	durven	zij	meer	te	experimenteren.	Dat	is	positief,	maar	kan	voor	procesgestuurde	bedrijven	ook	een	uitdaging	zijn.
  
 De weg naar generatie Z
Misschien	vind	jij	het	ook	lastig	Generatie	Z	goed	te	bereiken	of	bij	je	bedrijf	te	betrekken.	Ter	inspiratie	een	voorbeeld	van	hoe	ondernemer	Elon	Musk	(Space	X,	Paypal,	Tesla)	dat	doet.	Omdat	hij	weet	dat	Generatie	Z	bij	voorkeur	rechtstreeks	communiceert	met	de	meest	waardevolle	kern	van	haar	netwerk,	nodigt	hij	zijn	Generation	Z-medewerkers	uit	hun	vragen	persoonlijk	aan	hem	te	stellen.	Uiteraard	hee,	hij	dit	proces	geoptimaliseerd	met	behulp	van	zijn	communicatie-	en	HRafdeling.	Maar	het	belangrijkste	is:	met	zijn	aanpak	creëert	hij	betrokkenheid	en	een	gevoel	van	invloed.	En	dat	is	nou	precies	waar	Generatie	Z	behoefe	aan	heeft –	en	daarmee	een	perfecte	basis	voor	een	goede	samenwerking.
 Specialist in arbeidsmarktcommunicatie
Social Circus kan u helpen met het werven van nieuw personeel, zoals de generatie Z en uw arbeidsmarktcommunicatie strategie. Lees ook onze andere publicaties: arbeidsmarktcommunicatie - employer branding en succesvol rekruten via Facebook en Instragram
 Contact
Wil je meer weten over generatie Z of over onze aanpak voor arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan contact op met Sven@socialcircus.nl of vul onderstaand formulier in.
 Vragen? neem contact met ons op.
Wil je dit bericht delen via:
Over welk onderwerp wil je blogs lezen?

Kennismaken?
Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!
 
 










